Ga naar hoofdinhoud

Mediaoffensief ‘Winterschilder’


Nooit eerder zijn zoveel kanalen benut om de boodschap van de winterschilder over het voetlicht te brengen. Een waar mediaoffensief: acquisitieflyers, makelaarsborden (‘Hier werkt de Winterschilder’), een prijsvraag (kans op een onderhoudscheque van 1.000 euro) gekoppeld aan viral marketing via e-mail met als spin in het web de site https://www.winterschilder.nl/, en spotjes op radio én tv (voor het eerst in decennia), moeten het winterwerk lostrekken.

De ‘r’ is weer in de maand en dat betekent dat de ´Winterschilder´ van stal wordt gehaald. Al een halve eeuw een icoon die winterwerk voor schilder- onderhoudsbedrijven moet genereren. Persoonlijk vind ik het figuurtje nogal gedateerd aandoen, maar voorts is alles bij de tijd: er is zelfs zendtijd op tv ingekocht en ‘viral marketing’ doet z’n intrede.

Zakelijke markt

De werkgroep Winterschildercampagne van Fosag, waarin bestuurders zitten van de Sectorvereniging Schilders- en Onderhoudsbedrijven en de Sectorvereniging Ondernemers Zonder Personeel, heeft kosten nog moeite gespaard.  Nieuw is dat de focus niet alleen is gericht op de consument, maar ook op de zakelijke markt. Eigenlijk vreemd dat die groep niet eerder in deze campagne is meegenomen, als je bedenkt dat grootschalige doorwerkprojecten toch vooral onder woningcorporaties, overheden en instellingen moeten worden gezocht.

Succes

Het succes van de hele campagne valt of staat echter met het enthousiasme waarmee schilderend en onderhoudend Nederland dit zelf oppakt en uitdraagt. Een aquisitieflyer mag er nog zo gelikt uitzien, als hij in de kast blijft liggen is het effect nul. Het schildersbedrijf zal zelf rond een winterschilderproject aquisitieflyers moeten verspreiden om zo anderen te triggeren hun vastgoed ook in de winter onder handen te laten nemen. Hetzelfde geldt voor het makelaarsbord en de stickers met de tekst ‘De Winterschilder: voor binnen én buiten’ inclusief de tekst dat bij huizen van 2 jaar en ouder het lage btw-tarief van 6 procent van kracht is.

Voorwaarden

De werkgroep schept de voorwaarden in de vorm van materialen en bekendheid (via radio- en tv), de sector zal zelf de boodschap moeten uitdragen en ook waarmaken. Als ik lees dat niet ieder AF-bedrijf het even nauw neemt met het offerteverzoek dat in de mailbox komt via de site https://www.af-erken.nl/, hou ik mijn hart echter vast. Kennelijk hebben velen nog werk genoeg, ook in de winter ….

Aan de bal

Ook ben ik benieuwd of dit jaar meer regio’s de handschoen oppakken en met een eigen ‘Winterschilderkrant’ komen. In de drie noordelijke provincies leeft het in ieder geval, net als in Apeldoorn en Deventer. En wie moeite heeft om 4-seizoenenonderhoud aan de man te brengen bij zakelijke opdrachtgevers, kan een acquisitietraining volgen. Daar leert u in te spelen op de behoeften van de opdrachtgever en overtuigend advies op maat te geven. Kortom, alle randvoorwaarden zijn aanwezig. Nu komt het aan op scoren en daarbij bent u aan de bal.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet